Qigong

Qi staat voor het Chinese concept van levensenergie; Gong betekent zoveel als "de kunst" of "vaardigheid". Qi gong (of Chi Kung) kun je dus vertalen als "het beheersen van en werken met levensenergie". Maar wat is nu eigenlijk deze levensenergie? Of liever, hoe voel je energie? Als je het vergelijkt met de stroom van elektriciteit of water dan zie je dat er altijd twee polen nodig zijn om energie in beweging te zette. Hoog en laag, vol en leeg, heet en koud, strak en ontspannen. Volgens de Taoïstische zienswijze beweegt de mens ook tussen twee polen of uitersten: hemel en aarde, yang en yin. Dit zijn de twee uitersten en de mens staat met zijn voeten op aarde en reikt met zijn hoofd in de hemel. Net als een lamp alleen kan branden als hij verbonden is met een plus en een minpool. Of meer traditioneel een kaarsvlam. Deze kan alleen vlammen zolang hij gevoed wordt door het zichtbare yin deel, de kaars, en de veel lichtere en onzichtbare lucht. Zo brandt ook de mens van geboorte tot dood door zijn verbondenheid met deze twee essentiële polen.

 

En dat is waarin het in essentie om gaat in qigong: verbinden. Door middel van de juiste lichaamshouding, ademhaling en aandacht word je je bewust van de energieën die door je stromen en kun je deze bewust gaan beïnvloeden en versterken. De oefeningen beginnen dus puur fysiek en brengen je aandacht, intentie steeds dieper in je lichaam. Door steeds dieper te ontspannen, worden de bewegingen steeds minder fysiek en ga je uiteindelijk alles bewegen met je yi of intentie. Mind over matter. Zodra je dat beheerst heb je dus qi gong: kunde, beheersing, controle over je qi.

Modern gezegd zou je qigong als een vorm van mindfulness kunnen zien. Maar dan wel een variant  met een traditie bijna 4000 jaar. Na de introductie van yoga uit India in de jaren 60 en 70 wint qigong steeds meer aan bekendheid en populariteit. Helaas overheerst nog het idee dat het een soort van bejaardengymnastiek is, maar niets is minder waar. Weliswaar is het voor iedereen toegankelijk, maar om serieus resultaten te boeken, moet er eerst geïnvesteerd worden in een goede fysieke fundering, kracht, balans, lenigheid en lichaamshouding. Vooral in het begin is er veel aandacht voor het systematisch ontspannen, sung ademhaling (los laten van spanning), strekken, zoeken naar de juiste lichaamsstructuur zodat de qi vrij door het lichaam kan stromen.

 

Een qigong sessie bestaat uit:

• Stretchen. Om de chi stroom op gang te brengen, is het zaak alle energiekanalen te openen. Vandaar dat eerst alle gewrichten met zachte en ronde bewegingen worden gestrekt en inwendig gemasseerd. Veel van deze oefeningen zijn bekend uit yoga en pilates.
• Basistechnieken. Zodra het lichaam opgewarmd is, wordt er beurtelings aandacht geschonken aan ondersteunende oefeningen voor een betere balans, coördinatie, (core)kracht en interne verbindingen. Hierdoor leer je je lichaam als een geheel te bewegen: ‘moving as one’.
• Qigong. Een sessie bestaat veelal uit 4 tot 5 bewegingen die cyclisch worden uitgevoerd. De eerste paar keer volgt een instructie en daarna ga je met de aandacht naar binnen om de beweging op steeds diepere niveaus in jezelf te ervaren. Doel is om de beweging met steeds minder spierspanning uit te voeren om uiteindelijk zelf te ervaren hoe je puur met intentie (of mindfulness) de chi in beweging zet. Na verloop van tijd volgt er na een actieve oefening een passieve, neutrale houding (wuji) om de energieën intern maximaal te laten stromen. Dit is het begin van het neigong proces. Een tussenstadium tussen qigong en meditatie.

- Dao yin. Als je qigong als yin oefening ziet, kun je de dao yin oefeningen als yang beschouwen. Populair wordt het ook wel  Chinese yoga genoemd. Deze oefeningen zijn erop gericht om stagnerende energieën uit je lichaam te drijven door middel van strekking, ademhaling en sterkte intentie. Met name de draken dao yins zijn erop gericht om je ruggengraat maximaal te openen en te strekken.


Basisprincipes uitgelegd door Damo Mitchell